Astronautyka (154). – Lot pierwszego Sojuza.

Czyli człowiek i jego narzędzia w przestrzeni kosmicznej.
Awatar użytkownika
SPUNTI
VIP
Posty: 1637
Rejestracja: 8 lut 2019, o 20:14
 Polubiane: 18 times

Astronautyka (154). – Lot pierwszego Sojuza.

Post autor: SPUNTI »

Astronautyka (154). – Lot pierwszego Sojuza.
Amerykanie z wydarzenia 01 stycznia 1967 roku musiała się podnieść i nie co zwolniła program misji Apollo. Musiał zapewnić 100% bezpieczeństwa w powodzeniu misji. Zmodyfikowano moduł serwisowy i dowodzenia jednak to wymagało czas. Wykorzystał to Związek Radziecki i chciał pokazać świtu, że i on również liczy się wyścigu zdobycia Księżyca. Dlatego Leonid Breżniew jako przywódca narodu radzieckiego podejmował decyzje i naciski. Widział dobrze wraz z marszałkiem Ustinowem o nie powodzeniach pierwszych lotach z udziałem rakiet Sojuz. Konstruktorzy i sam Koralew pokazali jeszcze w nich 200 usterek tych rakiet nad którymi trzeba było po pracować i usunąć. Mimo to decyzja przywódcy była jednoznaczna w dniu 01 maja 1967 roku Sojuz-1 na pilotem-kosmonautom ma się połączyć z Sojuzem-2. Datę wybrano nie przypadkowo w Święto Pracy i przygotowania do uczczenia 50 – rocznicy Rewolucji Październikowej. Wybrano załogę do zespołowego lotu w Sojuzie pierwszym za sterami statku zasiadł wspomniany Władimir Komarow. Wystartował on 23 kwietnia 1967 roku. Sojuz-2 z trzy osobowa załoga gotowy był do kosmicznego lotu, który miał opuścić stanowisko startowe dobę później.Sam start sojuza-1 odbył się prawidłowo i bez zarzutu jednak chwilę kiedy już znalazł się na orbicie okołoziemskiej zaczęły się pierwsze problemy techniczne. Okazało się, ze jeden płat paneli słonecznych nie osiągnął swoich rozmiarów po prostu w całości się nie rozłożył. Był on ważnym elementem statku ponieważ dostarczał energii elektrycznej w zasilaniu utrzymywania w przedziale załogowym odpowiedniej temperatury. Problem techniczny panelu słonecznego spowodował na dostarczanie energii elektrycznej do baterii na poziomie 50%. Drugi problem techniczny zaraz po wejściu na orbitę Sojuza-1 też bardzo poważny to awaria czujnika orientacji przestrzennej. Podobny problem z tym elementem miała załoga lotu Woschod-2. Czujnik orientacji przestrzennej jest ważnym urządzeniem ponieważ statek znajdujący się na orbicie ustawia w pozycji do powierzchni naszej planety, Takie ma on za zadanie kiedy nie działa prawidłowo dal kosmonauty zaczynają się kłopoty. Musi ręcznie sterować statkiem i tylko skupiać się na jego trajektorię lotu. Z góry kosmonauta musi odczytywać obszary nad jakimi przelatuje. Najgorsze jest w tym kiedy statek kosmiczny iluminatorem ustawiony jest przy takiej awarii w stronę odwrotną od powierzchni naszej planety. Cała seria pechów technicznych nie opuszczał Sojuza i pilota-kosmonautę Władimira Komarowa. Rozpoczęły się kolejne problemy z którymi musiał sobie radzić Komarow. Zaraz odmówił posłuszeństwo urządzenie, które pozbawiło odczytu na jakiej wysokości statek nad Ziemia się znajduje. Po rozmowie z kontrola lotów Sojuza-1 technicy doradzili Komarowi aby z jak największa prędkością podjął próbę obrotu pojazdu. Myślano kiedy to dokona panel słoneczny siłą odśrodkową powinien się rozłożyć.
Załączniki
Astronautyka (154). – Lot pierwszego Sojuza.
Astronautyka (154). – Lot pierwszego Sojuza.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kosmonautyka”