Astronautyka (155)-problemy techniczne lotu Sojuza-1

Czyli człowiek i jego narzędzia w przestrzeni kosmicznej.
Awatar użytkownika
SPUNTI
VIP
Posty: 1637
Rejestracja: 8 lut 2019, o 20:14
 Polubiane: 18 times

Astronautyka (155)-problemy techniczne lotu Sojuza-1

Post autor: SPUNTI »

Mimo włożonego wysiłku i próbie rotacji panel słoneczny pozostawał dalej w tej samej pozycji. Podjęta decyzja była zła ponieważ statek Sojuz-1 tym samym zablokował swój system stabilizacji orbitalnej. Komarow nie mógł utrzymać statek w pozycji stabilnej pędząc dalej po orbicie zaczął koziołkować. Po wyłączył wszystkie systemy i przeszedł na sterowanie ręczne pomogło była to jego dobra decyzja ponieważ opanował w pewnym sensie swoja niestabilną sytuację. Sojuz- 1 w dalszym jego locie po orbicie zachowywała się w sposób przewidywalny. Sytuacja ta miała miejsce przy piątym okrążeniu Ziemi przy siódmym ponownie sytuacja się powtórzyła ponieważ przez cały czas Komarow musiał trzymać stery swojego pojazdu. Oczywiście było to dal niego stresujące i ogromne wyzwania kontrolować cały czas statek aby utrzymywać jego w stabilnym poziomie. W tym momencie dochodziło jego zmęczenie i nie pewność co wydarzy się z jego statkiem za minutę czy 15 minut później. W tej sytuację aby wyrównać lot po trajektorii Komarow włączył silnik główny Sojuza-1 aby choć na trochę skorygować lot statku. Włączenie na moment silnika statku znowu okazało się nieprzewidzianym problem technicznym nie zwinny kosmonauty. Sojuz-1 główne czujniki odczytów parametrów lotów przede wszystkim orientacji przestrzennej były umieszczone blisko dyszy silnika głównego. W momencie odpalania silnika z dyszy wylatują spalone gazy o ogromnej temperaturze i jasności. To jest główna przyczyna niemożliwości prawidłowego odczytania położenia statku na swojej orbicie na jakie się znajdował. Czujnik nie odróżnił gwiazd od jasnych wylatujący spalanego gazu, który wydostaje się z dyszy. Dokonując obiegu statek kosmiczny znajduje się na takiej wysokości gdzie jeszcze istnieje atmosfera ziemska. Chociaż jest ona bardzo ale to bardzo rzadka to jednak występuje tam rzadkie co bądź bardzo ciśnienie. Dlatego znajdujące się statki na niskich orbitach po zaledwie kilku paru obiegach dokonują korekty swoich orbit. Musza włączać silniki korekcyjne lub nawet główne aby ustabilizować lot na odpowiedniej wysokości. Jeżeli tego by nie wykonały to po kilkunastu obiegach samoczynnie weszły by górne warstwy naszej ziemskiej atmosfery wykonując manewr wczesnego lądowania.
Załączniki
Sojuz-1
Sojuz-1
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kosmonautyka”