Astronautyka (159)-wspólny lot Sojuz-2 i 3.

Czyli człowiek i jego narzędzia w przestrzeni kosmicznej.
Awatar użytkownika
SPUNTI
VIP
Posty: 1637
Rejestracja: 8 lut 2019, o 20:14
 Polubiane: 18 times

Astronautyka (159)-wspólny lot Sojuz-2 i 3.

Post autor: SPUNTI »

Kosmonauta Gieorgij Bieriegowoj zbliżył się do Sojuza – 2 na odległość 200 metrów i od tej odległości przyjął kontrole sterownicza tzw. ręczna. Od tego momentu była to próba manewru dokowania po nie oświetlonej stronie półkuli globu ziemskiego. Manewr samego dokowania odbywała się wg orientacji sygnalizacji świetlnej zamocowanej na Sojuzie – 2. Oba statki zbliżyły się do siebie na odległość 1 metra do siebie ale podejście do takiej odległości kosmonauta wykonywał trzy krotnie. Odległość minimalna jaka dzieliła Sojuza – 2 od Sojuza - 3 wynosił 100 cm będąc w takiej odległości przez pewien czas oczywiście nie długi oba pojazdy kosmiczne wykonały tzw. wspólny odcinkowy orbitalny lot. Po tym krótki locie Sojuz – 3 oddalił się od swojego bezzałogowego towarzysza na odległość ponad 500 km aby ponownie dokonać próby manewru dokowania. Jednak jak się okazało przy kolejnej próbie dokowania coraz to mniej było w zbiornikach paliwa. W dodatku kiedy znalazł się w odpowiedniej odległości kosmonauta pomylił kierunek orientacji ustawienia Sojuza-3 i to o 180*. Właśnie przy takim ustawieniu zużyto również dość dużą nieprzewidywalna dawkę paliwa w zbiornikach Sojuza-3. W tym przypadku decyzja tylko mogła być jedna powrót na powierzchnie Ziemi. Nie powodzeniem ponownej próby manewru dokowania był błąd samego kosmonauty. Kosmonauta nie zorientowała się w jakiej pozycji jego statek znajduje się względem Sojuza-2. Po tym nie do końca wykonania zadania Sojuz wylądował w dniu 28-10-1968 roku. Sojuz-3 wraz z kosmonautą powrócił w dniu 30-10-1968 roku. Cała winę za niepowodzenia skutecznego dokowania obciążano jednak kosmonautę Bieriegowoja. Czy jednak jego wina niepowodzenia misji należało jemu przepisywać. Konstruktorzy moim zdaniem nie pomyśleli o ustawieniu anten radarowych na obu Sojuzach. Sojuz -2 miał zamocowaną antenę po lewej stronie patrząc od przodu statku. Natomiast Sojuz-3 taka samą antenę po prawej stronie patrząc na statek od tyłu. Jednak aby do prawidłowego komunikowania się Sojuzów doszło anteny radarowe powinny być jednak zamocowane po prawidłowych swoich stronach. Tutaj trzeba było dopatrywać głównej przyczyny niepowodzenia do końca misji prób dokowania.
Załączniki
Astronautyka (159)-wspólny lot Sojuz-2 i 3.
Astronautyka (159)-wspólny lot Sojuz-2 i 3.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kosmonautyka”